Hvad er SEO? Sådan finder dine kunder dig online

Hvad er SEO? Det er et stort spørgsmål, så lad os begynde med at stille et mindre spørgsmål.

Hvordan finder du videoer, madopskrifter, nyheder og information online? Nogle gange ved du præcis, hvilket website du skal besøge, men i langt de fleste tilfælde hopper du en tur forbi Google og søger efter, lad os sige: "Den bedste opskrift på lasagne".

Og på Google dukker en masse op af det, man på internet-sprog kalder for organiske søgeresultater. Men har du nogensinde tænkt over, hvorfor du bliver præsenteret for netop den opskrift på lasagne? Svaret er SEO.

SEO står for search engine optimisation - på dansk søgemaskineoptimering. De opskrifter på lasagne, eller rettere de sider med opskrifter, som du ser på den første side på Google, er alle optimeret til at ramme lige præcis den søgning, du har indtastet.

SEO er et værktøj til at blive fundet online

Hvorfor er SEO så relevant for dig?

SEO kan hjælpe dig med at gøre din hjemmeside nem at forstå for både brugere og søgemaksinerobotter som Google. SEO hjælper simpelthen søgemaskiner med at finde ud af, hvad din hjemmeside handler om, og hvor brugbar din information er for brugerne. SEO er altså et værktøj til at optimere din hjemmeside, så den bliver fundet.

Arbejdet med SEO er blevet vigtigere de senere år. Årsagen er helt simpelt, at vi søger information og køber produkter gennem Google som aldrig før, og mange brugere ender faktisk med at foretage deres køb via et organisk søgeresultat på Google.

De virksomheder, som ikke er tilstrækkeligt synlige i de organiske søgeresultater, taber derfor rigtig mange potentielle kunder på gulvet.

Hjælp til SEO: Hvordan kommer du i gang?

Du har måske en webshop. Du vil gerne sælge nogle flere produkter. Og du har indset, at du skal i gang med SEO-optimering.

Udmærket. Lad os begynde vores guide til SEO med søgeordsanalysen. Søgeordsanalysen er nemlig en af hjørnestenene i søgemaskineoptimering.

Analyse af søgeord går kort fortalt ud på at finde ud af, hvilke søgeord dine potentielle kunder bruger, når de søger efter information om dit produkt.

Sælger du f.eks. køkkenudstyr, er det vigtigt at vide, hvad dine potentielle kunder søger på for at finde frem til dine produkter, for det kan påvirke mængden af trafik til din hjemmeside ganske meget.

Det kan måske virke lidt uoverskueligt at kaste sig over en søgeordsanalyse, men der findes faktisk en masse værktøjer, der kan hjælpe dig med dit SEO-arbejde.

For nemhedens skyld fokuserer vi på ét SEO-værktøj: Google Ads

SEO-værktøj: Find søgeord med Google Ads

Med Google Ads kan du annoncere for din virksomhed på Google, men annonceværktøjet har også en funktion, som du kan bruge til at finde frem til de bedste søgeord.

Med funktionen kan du optimere teksterne på dit website, så de bliver fundet og vurderet som relevante af søgemaskiner. Det bedste? Det er gratis.

Sådan finder du søgeord med Google Ads:

  1. Log ind på din Google Ads-konto.
  2. Klik på værktøjsikonet, og klik derefter på "Søgeordsplanlægning" under "Planlægning".
  3. Klik på "Find frem til nye søgeord".
  4. Du kan finde forslag til søgeord på to måder:
    • Start med søgeord: Angiv ord, der er relateret til dine produkter. Du kan adskille flere sætninger med et komma eller mellemrum.
    • Start med et website: Hvis du angiver et website, vil Google søge efter søgeord, der er relateret til indholdet på det pågældende website.
  5. Klik på "Se resultater".

Når du har klikket på "Se resultater", kan du se en liste over de søgeord, der er relateret til det, du har angivet.

Du skal kigge efter de ord, som har en 'høj visning', men samtidig en 'lav konkurrence'. Hvis et ord ikke har det højeste antal visninger pr. måned, skal du ikke afskrive det med det samme, for har ordet samtidig en lav konkurrence, er de enkelte visninger mere værd.

SEO-tekster: Sådan bruger du søgeord på dit website

Når du har fundet dine søgeord, skal du have dem indarbejdet i teksterne på din hjemmeside.

Sørg for, at søgeordene indgår i teksten flere steder, men husk: Det er vigtigt, at du ikke bare forsøger at skrive, så din tekst er søgemaskineoptimeret. Skriv til dine kunder. Skriv, så de får lyst til at læse din tekst. Det betyder nemlig også noget for Google, om brugerne bliver hængende på din side, og det gør de kun, hvis de finder noget, de synes er interessant.

Nu bliver det lidt teknisk. Det er nemlig vigtigt, at du placerer tekst og overskrifter så højt på din side som muligt. Så her får du en gennemgang af den mere tekniske implementering af SEO-tekst på din hjemmeside.

Tekst
Tekst på en hjemmeside er som regel pakket ind i HTML-tagget <p>, der viser, hvor teksten begynder, og </p>, der viser, hvor teksten ender. Disse tags indikerer, at teksten mellem dem er en paragraf – et afsnit brødtekst. Den information bruger søgemaskinerne til at finde ud af, hvad der er på en hjemmeside f.eks. tekst, billede og overskrifter.

Overskrifter
Overskrifter skal være pakket ind i H-tags. H-tags findes i flere forskellige afskygninger, hvor H'et er efterfulgt af et tal. Jo lavere tallet er, desto vigtigere er overskriften. H1 bruger man som regel til den øverste overskrift på siden, f.eks. navnet på et produkt, mens H2 bliver brugt til at markere overskrifter på afsnit f.eks. en beskrivelse af produktet. Du SEO-optimerer altså dine tekster ved at placere søgeord i de vigtige overskrifter. Det fortæller Google, at her er overskriften til et afsnit om noget, brugeren søgte efter.

Billeder
Vi bliver også nødt til at nævne billeder. De fleste søgemaskiner er nemlig ret dårlige til at forstå, hvad der er på et billede. Derfor skal du hjælpe dem ved at skrive, hvad der er på billedet. Det kaldes for alt-attributten. Og faktisk hjælper det ikke kun søgemaksinerne, men gør det også nemmere for f.eks. blinde og svagtseende at forstå billedets indhold - og dermed lettere finde det.

SEO-guide: Title tags og meta descriptions

Nu bliver det faktisk endnu mere teknisk, så hold lige fast, for det er vigtigt.

Har du hørt om title tags og meta descriptions? De er væsentlige elementer i dit SEO-arbejde og essentielle for både dine rankings og din click trough rate (også kaldet CTR - en måling af, hvor mange brugere der klikker fra Google videre til din side).

Men hvordan arbejder du med title tags og meta descriptions i dit SEO-arbejde?

Her får du en guide til at forstå og arbejde med title tags og meta descriptions.

Title tags
Et title tag er den korte overskrift, der opsummerer og skaber interesse for din sides indhold. Det er den tekst, der vises i blå i søgeresultaterne, og som du kan klikke på, når du har søgt efter noget på Google.

Title tags er meget vigtige for din position på Google og har stor betydning for din CTR. Altså hvor mange der vælger at klikke ind på dit website frem for dine konkurrenters. Et title tag står ikke på selve hjemmesiden, men skal typisk skrives ind i det CMS-system, hvor du også skriver sidens indhold.

Hvordan laver du så et godt title tag?

Et godt title tag skal være unikt, afspejle indholdet på siden og appellere til læseren. Og så må det ikke være længere end 45-65 tegn inklusive mellemrum. Et title tag skal indeholde dit primære søgeord 1-2 gange, og det primære søgeord skal stå så langt til venstre som muligt. Dit firmanavn skal også være en del af title tagget, og sætninger skal være adskilt af tankestreger eller lodrette streger, ikke punktummer.

Det er vigtigt, at et title tag ikke er en opremsning af søgeord, men er en overskrift, der giver brugerne lyst til at klikke på din side i søgeresultaterne. En god position på Google er ikke noget værd, hvis folk ikke klikker på den.

Meta descriptions
En meta description er de to linjer, som ligger lige under dit title tag og beskriver søgeresultatet. De to linjer giver en præcis forklaring af indholdet af websitet.

Meta descriptions er vigtige at optimere. Hvis du ikke selv skriver en meta description, generer Google en automatisk. Det er som oftest ikke hensigtsmæssigt. En god meta description er nemlig detaljeret, relevant og iøjefaldende. Jo bedre din meta description er, desto mere sandsynligt er det, at du får en god CTR fra de organiske søgeresultater. Meta descriptions bliver ikke vist på din side, men skal skrives ind i det CMS-system, du bruger til at skrive tekst til din hjemmeside.

Hvordan skriver du en god meta description?

En god meta description er en kort sætning, der fortæller brugerne, hvorfor de skal læse videre på netop dit website. Din meta description bør kun indeholde 1-2 søgeord og ramme en længde på omkring (siger tommelfingerreglen) 155 tegn inklusive mellemrum.

Det er især vigtigt, at du reelt skriver en beskrivende meta description. Du skal give brugerne et klart incitament, f.eks. en klar fordel, til at klikke ind på din side og læse det, du gerne vil have dem til. Beskrivelser af høj kvalitet kan gøre meget for at forbedre kvaliteten og mængden af trafikken fra organiske søgeresultater.

SEO-strategi: Optimering stopper aldrig

Nu er du klar til at begynde at arbejde med SEO. Men lige en omgang OBS (oplysning til brugerne om søgemaskineoptimering) her til slut:

Den mest almindelige fejl er, at mange kun laver søgeordsanalyser, når de lige er begyndt at arbejde med SEO, men stopper, fordi det virker omstændigt. Og ja, det er et større arbejde at skulle finde frem til de optimale søgeord hver gang, man skal skrive noget til hjemmesiden, men indsatsen betyder, at du kan gå fra hundredvis af klik til tusindvis af klik.

Med andre ord: SEO-optimering stopper aldrig.

Vi gør det nemt at annoncere online