Målgruppen: Ved du, hvem dine kunder er?

Nu skal du læse om, hvilke fordele og ulemper der er ved at lease sin bil frem for at eje den.

Hov, nej. Det var vist ikke det, du kom for. Hvis du nu var på udkig efter at lease en bil, ville det give mening, men lige nu synes du ganske givet, at emnet er en smule malplaceret.

Derfor er det ekstremt vigtigt at kende sin målgruppe. Du skal simpelthen vide, hvem dine kunder er, så du ved, hvor de er, og hvad de gerne vil købe.

Men lad os begynde med det basale: Hvad er en målgruppe?

En målgruppe er den gruppe af personer, som man henvender sig til med et produkt, en service eller et budskab.

Inden for markedsføring taler man om, at en virksomhed har en målgruppe, som den retter sin markedsføring mod for at sælge sine produkter, serviceydelser eller budskaber.

Målgruppen er simpelthen din butiks kunder.

Målgruppebeskrivelse: Hvem er dine kunder?

Hvem er det egentlig, du gerne vil have ind i din butik? Hvem vil du gerne sælge dine varer til?

Måske tænker du, at du vil sælge dine varer til alle, der vil købe dem, eller at din målgruppe er alle voksne danskere, der spiser frokost, eller alle kvinder mellem 20 og 65 år.

Men der er et problem. Hvis du taler til alle, er der ingen, der lytter. Derfor skal du kunne sætte dig i dine kunders sted, for så kan du forstå deres udfordringer og tilpasse din kommunikation til det.

Derfor skal du faktisk begynde med at sætte dig ned og tænke over, hvem der er din primære og din sekundære målgruppe.

Prøv at tænke over, hvilke kunder du egentlig har, og hvad der karakteriserer dem. Har de nogle ting til fælles?

  1. Er de mænd eller kvinder?
  2. Hvor gamle er de?
  3. Er de singler, gift, har de børn?
  4. Hvor bor de?

Ja, du kan selv fortsætte.

Når du har lagt dig fast på dine "drømmekunder", kan du begynde at lære dem bedre at kende.

Målgruppeanalyse: Sådan lærer du dine kunder at kende

For hvor godt kender du egentlig dine kunder?

Du har sikkert nu en ret god fornemmelse af, hvem de er. Men måske den netop bare er det - en fornemmelse. Hvis du vil være sikker på at ramme de kunder, som du gerne vil have fat i, skal du hive målgruppeanalysen op af skuffen.

En målgruppeanalyse er en undersøgelse, der afdækker forventninger, behov eller præferencer hos de kunder, du gerne vil sælge dine produkter til.

Målgruppeanalysens formål kan f.eks. være at finde ud af, hvor stort behovet for produktet er, hvordan produktet skal udformeres, eller hvordan du skal tale til målgruppen, når du markedsfører dit produkt.

Nu tænker du sikkert, at det lyder som et stort og indviklet arbejde, sådan en målgruppeanalyse. Og det kræver da også en del arbejde, men heldigvis findes der en genvej til stor indsigt i din målgruppe: Facebooks annonceringsværktøj.

Danmark er nemlig lidt unik, når det kommer til Facebook. Over halvdelen af den danske befolkning over 18 år har nemlig en profil på det sociale medie. Det betyder, at der bliver genereret en gigantisk mængde data om vores adfærd, og den data kan du bruge til at lære mere om din målgruppe.

Gennem Facebooks annonceringsværktøj kan du komme helt tæt på din målgruppe og få en rigtig god idé om, hvordan du skal ramme den. Og det koster ikke en krone. Det er gratis, og du behøver ikke annoncere for at få adgang til værktøjerne.

Der findes en del muligheder, men vi fokuserer for nemhedens skyld på værktøjet Audience Insights.

Med Audience Insights kan du få viden om alle dem fra din målgruppe, der har en profil på Facebook.

Lad os sige, at du har en butik, der sælger ski fra en butik i centrum af København. I Audience Insights angiver du derfor "Copenhagen" som lokation og "ski" som interesse. Audience Insights giver nu følgende oplysninger om dem, der er på Facebook, bor i København og interesserer sig for ski.

  • Der er ca. 9.000 af dem på Facebook.
  • 63% er mænd.
  • 41% er mellem 25 og 34 år gamle.
  • 36% er singler, 32% er i et forhold, og 30% er gift.
  • 71% har videregående uddannelse som højeste uddannelsestrin.
  • 21% beskæftiger sig til daglig med management.
  • 68% bruger både computer og smartphone til at gå på Facebook (og derfor sikkert også på nettet generelt).

Og pludselig har du et meget dybere kendskab til din målgruppe. Og nu har du også et tydeligere billede af, hvordan du skal tale til dem.

Målgruppeprofil: Hvordan taler du til dine kunder?

Det er et faktum, at det er nemmere at målrette sin markedsføring, hvis man taler til et menneske. Derfor er næste skridt at lave en målgruppeprofil.

En målgruppeprofil er propfyldt med informationer om din modtager, som gør det fuldkommen klart, hvad din modtagers behov er.

En målgruppeprofil skitserer, hvilke udfordringer dine modtagere har, hvilke oplevede forhindringer der er, og hvad der er afgørende for, at de investerer.

Din målgruppeprofil skal være prototypen på din ideelle kunde, og derfor er din bedste kilde selvfølgelig også din kunde. Begynd derfor med at interviewe tidligere kunder eller kunder, du lige har fået ombord.

Husk, at dit mål med interviewet er at få viden om, hvem din målgruppeprofil er. Lav så mange interviews, som det er nødvendigt for at danne dig et fuldkomment billede.

Når mønstrene begynder at vise sig, er det tid til at koge dine data ned til et skarpt samlet billede - en målgruppeprofil.

Nu skriver du alle dine oplysninger sammen til en profil, som er semifiktionel. Altså, alle de mønstre, der går igen, samler du i én profil, så du til slut har en "person" foran dig. Og så ved du også, hvordan du skal tale til ham eller hende.

Kend din målgruppe så godt som muligt

Resultatet af alt det arbejde skal være, at du kender din målgruppe så godt, at du ved præcis, hvordan du skal komme i kontakt med dem. Du har i arbejdet helt sikkert også fundet ud af, hvor du skal tale til dem, om det så er på Facebook eller via annoncer i en trykt avis.

Jo bedre du forstår din målgruppe, desto større chance er der for, at du får succes med at kommunikere til dem.

Vi gør det nemt at annoncere online